SSK fortsätter imponera trots förlusten!

  • 2011-08-31
SSK mötte idag AIK på Hovet i vår huvudstad, Stockholm. Och känslan inför matchen var bra, men nu tog segersviten slut då man förlorade med 2-1. Det är dock viktigt att påpeka att SSK gör återigen en stabil instas mot ett elitserielag. Det är riktigt kul att det går så bra som det faktiskt gör.

Innan matchen hoppades jag verkligen på att Sebastian Idoff skulle göra en bra match. Det gjorde han också! Med råge. Han var bra matchen igenom och jag tycker inte att man kan belasta honom för något av målen som han släppte in. Gör vi bara ett mål är det svårt att vinna en hockeymatch. Att endast släppa in två mål som hockeymålvakt är klart godkänt och dessutom var det mot ett tippat topplag i elitserien.

Sedan vill jag passa på och tacka Peter Rodmalm för att jag får ta del av hans fantastiska bilder. :)


Foto: Peter Rodmalm
Här ser vi Sebastian Idoff i mål som försöker se var f-n pucken är. Nummer 18 är backen Andreas Hjelm sen vem den tredje SSK-spelaren är kan jag tyvärr inte se. Vet någon det så får ni gärna skriva det i kommentarsfältet.


AIK hade med en väldigt bekant spelare för oss SSK:are - Linus Videll. Det går inte att säga annat än att honom hade vi gärna behållt i SSK för det är en klass-spelare utöver det vanliga. Det var också han som var en av AIK:s bästa spelare, han gjorde AIK:s första mål, tidigt i andra perioden.

Första perioden blev mållös där det skapades chanser åt båda håll men det var väl inte den roligaste perioden under försäsongen. Slovenerna var pigga som vanligt och skapade heta chanser då de kom mot mål. Men det var många slarviga avslut, det var inget ordnat spel men Jakobsen var vissa stunder dominant på isen. Skapade chanser åt både sina lagkamrater och sig själv, han kom dessutom helt ren med Viktor Fasth men avslutet var mindre bra. Att Jakobsen kommer bli viktig för SSK i HockeyAllsvenskan syns bara tydligare och tydligare för varje match som går.

Andra perioden kom det första målet från en SSK:are, men som spelade i fel tröja, Linus Videll. Han gör 1-0 för AIK tidigt i andra perioden en puck som Idoff kanske kunde ha tagit men jag tycker inte att vi ska belasta honom på det. SSK drog sedan på sig utvisningar och det var många utvisningar som var tveksamma. Tur att det bara är träningsmatch. Så det blev mycket BP-tränande för SSK i andra perioden. AIK hann också med att skjuta i utsidan av stolpen men efter det spelade Idoff bättre och bättre i kassen och stod för en rad fina räddningar. SSK fortsatte att kämpa på och det skulle också komma att löna sig. Det var Thom Flodqvist som kvitterade med drygt fyra minuter kvar av mittenperioden, Andreas Hjelm och Blaz Gregorc assisterade honom.

I den sista perioden skulle det komma återigen ett ganska så tidigt mål från AIK och det var i powerplay. Andreas Hjelm åkte ut för tripping i slutet av den andra perioden vilket betydde att AIK fick börja den sista perioden i powerplay vilket man kunde utnyttja och göra 2-1 på. Resten av perioden var relativt jämn med ganska många chanser, SSK var riktigt nära i slutet av perioden att kvittera då man tog ut målvakten. Men SSK fick nöja sig med en uddamålsförlust. Jag är fortsatt nöjd med SSK, egentligen ska det inte gå att vara nöjd efter en förlust men det går inte riktigt att tänka så nu. SSK möter elitserielag efter elitserielag, och man står upp riktigt bra i samtliga matcher och har till och med vunnit två av de!

Jag vill inte peka ut Idoff men hade Hudacek stått i mål tror jag nog att vi kunde ha vunnit mot AIK också. Men jag ska inte ta något ifrån Sebbe Idoff som gjorde en mycket stark insats i målet! Men första-spaden blir nog svår för honom att knipa, men det känns skönt att ha en stabil målvakt som backup till Hudacek när serien drar igång.


Positiva punkter:


*Sebastian Idoff tar revansch och imponerar i kassen. Gör många fina räddningar och jag tycker nog att han var den bästa spelaren av alla.

*Julian Jakobsen fortsätter att visa klass. Han skapar många chanser på egen hand men också med hjälp av sina kedjekompisar. Han kommer bli gifitig i HockeyAllsvenskan!

*SSK gör återigen en bra insats mot ett elitserielag som är tippat ganska högt i elitserien.

*Slovenerna spelar fortfarande bra. Sepciellt Sabolic som nog var strået vassare än Jeglic idag. Jag gillar att Sabolic vågar tackla. Man måste sätta sig i respekt som spelare och det är Sabolic bra på!

*Backen Viktor Lööv ser också bra ut, nya storbacken på gång där? Han är ju lika gammal som mig. Riktigt bra!

Negativa punkter:


*Det negativa är att vi förlorar.

*Tekningar. TRÄNA TEKNINGAR, Strömwall! Där måste vi bli bättre.




Foto: Peter Rodmalm
Trots förlusten jublar jag, i alla fall lite grann. ;)


Man kan ju undra var AIK-supportrarna höll hus idag? 1500 var på plats på Hovet. Är inte det lite lite? AIK har många supportrar men herregud vad dålig publiksiffra. Det är pinsamt. Det var ytterligare ett tecken på att AIK-supportrarna endast bryr sig om när laget har något att spela för. Var samma visa när de låg i HockeyAllsvenskan och Division 1.

SSK hade runt 3000 personer på sin träningsmatch i Scaniarinken, dubbelt så mycket enkelt räknat. SSK har fler supportrar än många andra lag som verkligen brinner för klubben och det har vi bevisat många gånger förut!

Det var allt jag hade och skriva om. Just det, sen vill jag säga tack till Mikael Geiborg som hjälpte mig med online-rapporteringen! Många tack. Jag skrev så mycket att Twitter inte klarade av mer som ni kanske märkte i slutet, jag fick fortsätta på Facebook. :)
Dela

Kommentarer

  • Anonym
  • 2011-09-01

Tackar för rapporteringen och den eminenta bloggen!!!

  • 1891
  • 2011-09-01

Vart var ni själva? Jag såg inte många ssk:are på plats. SL-kortet som ni använder i Södetälje funkar också i Stockholm, så det är ingen ursäkt att det "kostar pengar" att åka och se på matchen. Dessutom är det ruggigt smidigt för er att hoppa av på Södra Station och sedan ta bussen hela vägen till Gullmarsplan. Kasta inte sten i glashus!



Sen tror jag nog att AIK vunnit med större nuffror om de hade haft fyra av deras bästa spelare med i laget. Richard Gynge var het som en kamin i Finland men stod över denna gång, precis som Bång, Sandberg och Liwing.



Sen säger du emot dig själv när du först inte vill belasta Idoff för målen men sedan är övertygad om att ni vunnit om Hudacek stått. Hur ska du ha det egentligen? Och det första målet som Idoff släppte in var faktiskt rätt billigt.



Sen borde du ha noterat att AIK:s unga spelare som Janmark, Franzén och Gozzi alla överglänste kraftigt uppskrivna spelare som Christoffer Bild och Emil Lundberg.



Slovenerna var okej men inte mer. De hade ofta en tendens att vara i passningsskugga och var väldigt lättlästa. Det kommer nog fler lag att upptäcka under säsongen. Åka skridskor och göra sig passningsbar, någon???

Skriv en kommentar