Johan Strömwall: Vi kommer att spela en intensiv hockey

  • 2011-07-31
Tog mig ett snack med tränaren, Johan Strömwall. Mottaggningen var dålig och det bröts några gånger men tillslut gick allt bra och här nedanför kommer en intervju!


Nu är alla på plats, hur känns det att vara igång?


- Det känns mycket bra! Nu har vi ju kört en vecka med mycket träning, fystester och liknande så det har varit riktig hård träning. Så nu känns det bra att snart vara igång på isen också.


Hur är statusen på de yngre spelarna, vem tycker du är mest vältränad?


- Egentligen vill jag inte nämna något namn så där men det finns en del som är riktigt starka. Allmänt tycker jag det ser bra ut och vi är en bra bit på vägen nu, fysiken är väldigt viktig.


Det har varit mycket prat om hur många till forwards som ska in i laget, men nu får du bekfräfta det, hur många ska in? En eller två?

- Alltså...Dels så är det ju en budgetfråga. Sedan måste vi hitta rätt person och rätt spelare. Vi kommer inte värva någon slumpmässigt utan ska vi värva så ska vi verkligen känna att det är den rätta spelaren. Just nu har vi har två naturliga centrar men vi kommer kanske starta med det här laget vi har på papperet nu. Men som sagt, det är en budgetfråga och mycket beror på vad vi får för sponsorer eller hur biljettförsäljningen går. Jag vet att många tycker att vi är lite kort om folk i truppen och det kan jag hålla med om, men jag är inte orolig. Blir det skador vilket det förmodligen kommer att bli, det blir det nästan alltid, då kommer vi att fylla på med fler juniorer.


Vet du något om vad som händer kring Patrik Carlsson?

- Nja, det vet jag väl egentligen inte men vi räknar lite med honom. Och om vi får in han i laget ser det plötsligt helt annorlunda ut.

Vad tror du om den nya målvakten, Hudacek?


- Målvaktsfrågan var den enda biten jag var riktigt nervös för. Vi hade ju bara en målvakt för inte så länge sen men nu har vi äntligen fått in en till, Hudacek. Idoff och Hudacek är två unga målvakter med mycket potential. Jag vet att båda kan spela på hög nivå. Hudacek har jag själv sett spela och han ser riktigt, riktigt bra ut. Så trots att jag var nervös så känner jag mig nu riktigt nöjd över de två målvaktarna vi har.



Vad har du att säga om de nya slovenerna, Jeglic och Sabolic?


- Båda två känner jag väl, och jag har sett de spela, så jag har full koll på dessa herrar. Båda två gjorde mycket poäng i ett ganska så svagt lag i Österrike vilket är starkt. Jeglic är väldigt rörlig och har bra passningar och Sabolic är en giftig målskytt. Jag har inte sett Allsvenskan så mycket de senaste åren men jag tror att de här två spelarna kan göra mycket poäng i Allsvenskan också.

Vet du om SSK kommer ha sina matchtröjor den 1 augusti på ispremiären?


- Tja, jag vet att det finns önskemål från fansen som vill veta vem som är vem. Men om vi ska ha våra ordinarie matchtröjor vet jag inte. Vi kommer att genomföra spelarpresentationer innan träningsstart hur som helst och under träningen kommer det vara mycket spelmoment så det blir nog kul att kolla på för er som sitter på läktaren.


Ni har redan många unga spelare i A-laget men kan det bli ännu fler som kommer upp från J-laget?

- Som sagt, vi har 8 backar och 12 forwards. Vi kommer att plocka upp juniorer direkt vid skada. Vi tränare kommer att ha samråd med junior-tränarna om vad för spelare som ska få komma upp och spela i A-laget. Varje träning kommer det att finnas en extra junior och det kan ibland vara olika från träning till träning men juniorer kommer att finnas med på så väl matcher som på träningar.

Skulle du vilja se Joakim Eriksson i SSK?


- Självklart har det namnet varit uppe i diskussion hela tiden men om jag får säga vad jag tycker så tycker jag inte riktigt att han kommer att passa in i laget. Sedan är det också en budgetfråga, Joakim Eriksson är en spelare som ligger på en ganska hög lönenivå.

Ni har ett väldigt ungt lag som sagt men hur långt tror du ni kan gå?


- Ja, vi har ett ungt lag och ett väldigt nytt lag. Men kan vi fokusera på vårat egna och att vi har ett eget spelsystem som fungerar samt att vi jobbar hårt varje dag så kommer det att räcka långt. Vi ska till kvalserien och när vi är där kommer vi inte precis sitta och kolla på utan då kommer vi gå in i serien med målet att vinna den. Det kommer självklart bli en tuff resa det här men jag tror på det.

Hur ofta kommer ni träna på is från och med den 1 augusti fram tills seriestart?


- Det beror på lite. Men vi kommer vara lediga cirka en dag i veckan. Vi kommer träna mycket men exakt hur mycket vet jag inte, det beror på från vecka till vecka.

Vem tror du får det stora genombrottet nästa år?

- Vissa spelare har jag aldrig sett spela så det blir svårt och säga, Nygårds har bättre koll på själva truppen än vad jag har. Men jag kan säga att jag är nyfiken på Christofer Blid och se vad han kan göra. Likaså Slovenerna. Emil Billberg ska också bli kul och se hur han har utvecklat sitt spela på andra sidan Atlanten. Kurt Davis är också en spelare som kommer att bli spännande att se. Men Bemström och Kalteva, av de vet vi vad vi får.
Sedan så har vi Jonas Engström och Thom Flodqvist, Flodqvist som jag tycker har utvecklats riktigt mycket. Tony Lagerström och Alexander Lagerström ska också bli kul och se. Men som sagt, allt det här jag säger nu är grundat på vad jag har hört. Så jag vill inte nämna någon enskild spelare.


Vilka tre lag tror du direktkvalificerar sig till kvalserien från Allsvenskan?


- Det blir SSK, Malmö och Rögle.


Hur är du som tränare i båset, är du en lugn person eller är du en som skriker och hetsar?


- Jag är en lugn person, försöker alltid att hålla mig kall så jag kan ta smarta beslut. Om man skriker för mycket eller fokuserar på domaren så får man mindre tid för att fatta nästa beslut. Men jag gillar att coacha, jag är lugn men ändå aktiv i mitt sätt att coacha.

Hur vill du att SSK ska spela nästa säsong?


- En aktiv och intensiv hockey. Men inte att två forwards tokåker upp mot motståndarmålet och jagar för att sedan bli bortdribblade utan vi ska spela med varandra. Vi kommer ha en bra defensiv men samtidigt en stark offensiv. Det kommer vara mycket skridskoåkning så det kommer gå undan. Mycket fysisk spel också.


Då säger jag tack för intervjun och lycka till i SSK!


- Ja, tack själv Victor!


Vad kan vi dra för slutsatser efter den här intervjun då? Jo, Joakim Eriksson kan vi nog glömma. En källa till mig säger att han dessutom har varit i Tyskland. Patrik Carlsson finns ändå med på listan där men det lät inte som om han skulle spela med SSK, där får vi helt enkelt avvakta och se.

Jag tror på det Strömwall ska genomföra! Allt känns perfekt. Så genomtänkt. Så bra. Imorgon är det ispremiär, klockan 17.00 börjar det, var där!
Dela

Kommentarer

  • Pontus
  • 2011-07-31

Grymt bra intervju! :)

  • Thomas_S
  • 2011-07-31

Tack Victor!

Kanon. Precis som du säger, det här känns perfekt. Strömwall vet vad han vill, och han verkar smart.

Sedan gillar jag att han håller huvudet kallt i båset, coachar mycket och smart. Påminner nog lite om AIK's Roger Melin i den meningen.

I morgon ska det bli kul att se laget på is!.

  • T
  • 2011-07-31

Trevligt att höra att dom tänker köra på juniorer vid skador. Lika bra att vi får se vad juniorerna har att ge...

I övrigt riktigt bra intervju Vicotr, fortsätt så här!

  • Mauri
  • 2011-07-31

Grym intervju Victor! :)

  • Tipsare
  • 2011-07-31

Du gör schyssta intervjuer, men undvik att "tacka för intervjun" i sista raderna. Det ser oproffsigt ut. Du ser aldrig det i en tidning.

  • Riktigtigt tips
  • 2011-08-01

Gör inte som Tipsaren säger utan gör det som känns rätt. Vadå måste se ut som en tidning i en blogg????

  • Hardy Åström for president
  • 2011-08-01

Ärligt talat vet jag inte om det känns så förtroendeingivande att flytta upp juniorer vid skador. Visst, en eller två är väl inga problem men får vi fyra-fem skador (som vi hade ett tag förra säsongen) och det blir många juniorer som får ta steget upp känns det inte allt för stabilt faktiskt. Ska man flytta upp juniorer ska det vara för att ge dem speltid i en tredje eller fjärdekedja. Slussas in långsamt - ge dem tid att utvecklas i sin egen takt och anpassa sig, inte att ge dem stora roller direkt i en första eller andrakedja som kanske måste till om det blir flera skador. Det kan nog mer stjälpa en hjälpa. Så det bästa vore om Nygårds kunde sluta vara så snål och öppna pluskan och shoppa ett par rutinerade forwardspjäser till för att täcka upp för skador och därefter ha juniorer att tillgå :-)

Skriv en kommentar