Brak-succé eller dunder-fiasko?

  • 2011-05-31
Varje säsong i sig är helt unik. Men den säsongen som vi är på väg mot nu kommer vara en säsong med helt nya förutsättningar. Nästan hela laget är nytt. SSK kommer få möta 13 lag istället för 11. Vi representerar en helt ny serie. Det är väldigt mycket nytt med andra ord.

Just därför tycker jag att den här säsongen kommer bli en rolig och spännande säsong. Det ska bli kul och se hur bra alla nya spelare man har värvat är. Kommer vi vara med och kriga i toppen av Allsvenskan eller blir vi ett mittenlag, eller får vi kriga om att hålla oss kvar i Allsvenskan.

Jag har absolut ingen aning om hur bra laget är. Visst, SSK har värvat hem några lovande spelare men dem flesta spelarna är nog ganska så okända för oss flesta supportrar, i alla fall för mig är de okända.

Det kan bli brak-succé med det nya laget men det kan också bli ett dunder-fiasko. Det vet man aldrig. När SSK börjar spela träningsmatcher kanske man får en liten känsla över hur bra laget är. Men vi har ingen målvakt än och det är den viktigaste delen i ett lagbygge. Jag skrev det tidigare och jag skriver det igen, en bra målvakt kan vara skillnaden mellan avancemang till Elitserien eller fortsatt spel i Allsvenskan.

Vissa säger sig kunna veta vad SSK kommer placera sig på ett ungefär nästa säsong. Men jag lovar, inte ens de så kallade experterna kommer kunna ge ett tips om var SSK kommer att placera sig. Om de nu mot förmodan skulle göra det vilket de kommer göra gissar de bara.

SSK har så pass många unga spelare som kommer från ligor både från Norge, USA och Sverige. De flesta som tror sig veta något om SSK:s kapacitet kollar på spelarnas statstik och utgår efter det. Men grejen är den att nästan alla spelare SSK har under kontrakt är under utveckling och ibland kan utveckling gå snabbt uppåt. Jag kan ta ett exempel, Emil Billberg, född 88. Inga jätte bra stats om man kollar på hans senaste säsonger i Nordamerika, men vem vet, hans utvecklingskurva kanske exploderar och pekar rakt uppåt och blir Södertäljes viktigaste spelare i Allsvenskan.

Så jag lovar, INGEN, inte ens de där experterna kommer kunna göra en seriös bedömning på var SSK placerar sig i Allsvenskan nästa säsong.

Men jag vill understryka en sak: Köp säsongskort, NU. För kom ihåg, du går inte dit för att se på proffshockey, du går dit för att STÖTTA klubben i ditt hjärta.
Dela

Kommentarer

Well done, Victor! Keep up the good work med bloggen. Jag ska följa den regelbundet.

  • Ralle
  • 2011-05-31

Jag som trodde det var 13 lag vi skulle möta???

Ralle: Oj, fel av mig! Tack för du sa till.

  • Gustaf
  • 2011-06-01

Nej det blir inget säsongskort. SSK har pissat på oss supportrar i många år nu. Dags att pissa lite tillbaka. Och det verkar ju som om det inte finns någon ambition att ta sig tillbaka direkt heller med tanke på de klena värvningar som har gjorts och lägg därtill en tränare som fick sparken från ett medelmåttigt österrikiskt lag...



Presentera ett konkurrenskraftigt lag först och visa en ambition att vilja bli bäst i hockeyallsvenskan och sedan kvalserien, då kan jag tänka mig att införskaffa säsongskort. Inte innan dess!

Skriv en kommentar