Intervju med Nicklas Grossman

  • 2012-11-29

 
Matchen mot Almtuna var ju som alla vet Nicklas Grossmans sista match i SSK tröjan ( för den här gången). Vi lyckades få en pratstund med honom efter "backstage". Eftersom Nicklas inte hunnit medverka i intervjustafetten så använde vi samma frågor till honom.


När och var började din hockeykarriär?
"Jag började spela hockey i Gnesta när jag var sådär 8-9 år, i hockeyskolan, jag började ganska sent med hockeyn. Jag bodde i Vagnhärad så Gnesta var den förening som låg närmast om man ville spela hockey". Nicklas berättar vidare att han spelade med Gnesta till han var 13 år, då började han spela pojklagshockey i SSK. Han var sedan tillbaka och spelade i Gnesta när han var ca 15 år, men kom sedan in på hockeygymnasiet så då var det spel med SSK som gällde. Nicklas hann också med att spela tv-puck och JVM innan han vid 19 års ålder blev draftad av Dallas.


Har du hållit på med någon idrott? vilken i så fall? Vilken förening representerade du då?
"-Jag har spelat fotboll till jag var ungefär 15 år men när jag kom in på hockeygymnasiet så blev det naturligt att sluta med fotbollen. Jag spelade i Västerljung och som tränare hade jag Christer Stålgren ( som förövrigt är en 'äkta' SSK:are och har säsongsbiljett sen många år tillbaka)".


Vad tror du att du skulle ha hållit på med om du inte blivit hockeyspelare?
"-Då hade jag nog blivit brandman som farsan.Kamratskapen inom yrket påminner mycket om kamratskapet inom hockeyn", säger Niclas.


När du spelade i SSK förra gången var du ute och var " ambassadör" för SSK i föreningar runt om i Sörmland. Är det något som dina föreningar i NHL arbetar med och på vilket sätt i så fall?
"-Det arbetar vi mycket med", svarar Nicklas. Varje förening har en avdelning med anställda som arbetar med att hitta 'uppdrag' åt spelarna. Det kan vara sponsoruppdrag, att spela golf tillexempel. Det kan vara att visa upp sig på olika ställen för att skriva autografer.
"-Det roligaste är ända att vara ute bland barn och vara med på träningar i de olika lagen runtom i staden. Det finns många små föreningar och hockeylag. Det är så viktigt att kunna ge tillbaka till fansen för det stöd vi får", avslutar Nicklas.


Vad gör du när du kopplar av från hockeyn?
"-Under säsongen gör man inte så mycket annat än vilar och äter rätt för att fylla på energinivåerna. En och annan bio blir det väl också", säger Nicklas. På sommaren, när man är hemma blir det att träffa nära och kära. Att fiska är också något Nicklas försöker ägna sig åt när han är hemma i Sverige, då helst i Trosa skärgård".

 
 
 

Vi tackar Nicklas för intervjun, önskar honom lycka till och hoppas att få se honom i SSKdressen någon gång i framtiden.


 /Björn och Ing-Marie 

Dela

Kommentarer

Skriv en kommentar