Carl Hagelin: Mitt mål är att komma till NHL inom två år

  • 2011-08-05
Kom in önskemål att jag borde intervjua Carl Hagelin och jag har jagat runt på honom. Försökte redan igår men fick inget svar men idag svarade han och självklart ställde han upp på en intervju.

Du tränar med SSK nu, hur går det tycker du?


- Det går bättre och bättre för varje dag. Det är kul och vara med i laget och det är många som jag har spelat med sen jag var yngre och alla jobbar hårt så det är bara kul. Förhoppningsvis kommer allt sitta om en vecka, timeing, klubbteknik och sådant men just nu försöker jag bara få igång skridskoåkningen.


Hur länge är det nu tänkt att du ska träna med SSK?


- Jag åker i början av september, första eller andra men jag försöker vara med så länge jag får. Det beror på hur många man tar in och blir det för många på träningen så förstår man om man inte skulle få vara med. Men förhoppningsvis så länge som möjligt i augusti.

Vad ser du för chanser att ta en plats i Rangers nästa säsong?


- Ah, alltså. Det är aldrig lätt att ta en plats i NHL direkt som rookie som jag är. Men mitt mål är att försöka komma dit inom två år. Jag har ju ett två-årskontrakt så då vill jag vara med och vara en del av New York Rangers lag i NHL. Men jag vet att nu det första året kommer det bli en hel del spel i deras farmarlag men det är också då det är viktigt att visa att man är värd chansen att få spela i NHL. För om jag är i toppen av farmarlaget och Rangers får skador kommer de förmodligen kalla upp mig.

Vad tycker du om det "Nya SSK"?


- Ja, jag gillar satsning. Jag har ju haft Nygårds själv som tränare och jag gillar han. Sedan känner jag många spelare som spelar i SSK nu så det är kul med lite yngre men också att de har kvar några rävar som Bemstrom och Månsson så jag tror det kommer bli bra. Det är viktigt att alla spelare tror att de kan bli den avgörande delen i laget. Jag tror alla har en chans att spela en avgörande roll i laget så det är viktigt att alla tror på sig själva helt enkelt.


Om du inte skulle lyckas ta dig till NHL, kan du då tänkas återvända för spel i SSK igen?


- Som sagt, just nu så har jag två-årskontraktet i Rangers och mitt mål är ju som sagt att ta en plats i NHL inom de två åren sen vad som kommer att hända vet man aldrig och inget man kan spekulera i heller men SSK har alltid varit mitt lag och klubben i mitt hjärta. Så om jag skulle återvända hem till Sverige så är SSK absolut ett av de hetaste alternativen. Så det är självklart, SSK har alltid varit schyssta mot mig så det är positivt.


Hur långt tror du SSK går nästa säsong?


- Oj, det är väldigt svårt att säga. Jag tycker att Allsvenskan ser tuffare ut än någonsin. Men jag har heller inte så bra koll på de andra lagen i serien men jag hoppas så klart på kvalserien och där kan allting hända!


Tack för pratstunden och lycka till i fortsättningen!


- Ja, tack så mycket!
Dela

Kommentarer

  • Knugen
  • 2011-08-05

Tack Victor

  • Robban
  • 2011-08-05

Nice intervju. Måste vara roligt att "ha en anledning" att få ringa och snacka lite med våra hjältar...

  • Thomas_S
  • 2011-08-05

Tack Victor

Hoppas att han tar en plats i NHL vad det lider. Annars är han mycket välkommen till SSK som sagt!. ;)

  • HögraSockan
  • 2011-08-06

Kan inte någon säga "och där kan allting hända" en gång till?

Skriv en kommentar