Sparkregeln har äntligen ändrats

  • 2012-08-30
Bedömningsregeln om det är spark eller inte har äntligen försvunnit. Idag kom man, enligt Sportbladet, överens om att man kommer tillåta alla mål som tar på skridskon och in i mål även om det är spark. Jag misstänker att det är många skilda åsikter angående just detta men personligen tycker jag om det skarpt. Anledningen varför jag gillar det är att vi får bort alla tveksamma situationer och vi slipper bli förbannad på att domaren har "bedömt" något fel. Det blir färre domarskandaler (eller, ja...vi kan hoppas på det).
 
Jag har hela tiden tyckt så här om den här regeln. Och jag förstår inte varför det dröjt så här länge innan man ändrat reglen. Men här är de två regelalternativen som jag anser bara borde finnas:
 
1. Har pucken kontakt med skridskon så ska målet dömas bort. Nolltolerans alltså. Pucken får inte gå i mål via skridskon.
 
2. Eller den regeln som införts nu: Alla puckar som går på skridskon och in i mål kommer att godkännas oavsett om det är spark eller inte.
 
Det är de två reglerna som jag tycker det borde finnas att välja bland. Bedömningsregler är det värsta jag vet. Domaren kan se det på ett sätt medan fler ser det på ett annat sätt. Det känns som lotteri då. Fast så klart kan vi inte komma ifrån alla bedömningsregler. Det fungerar inte. Men just den här regeln är ganska enkel att ändra så att man just kommer ifrån det.
 
Så jag välkomnar den nya sparkregeln varmt! In med pucken i mål bara. Oavsett om man sparkar in den. Pucken ska i mål bara. Det är det som räknas!
Dela

Kommentarer

  • Anonym
  • 2012-08-31

Tack för alla dina fina inlägg. Jag undrar bara var du hittat den nya regeländringen om mål vid spark.

Efter en del fundering så håller jag med om att det är bra att den regeln tas bort.

  • Domare
  • 2012-09-04

Hej!

Har läst och hört om alla mediala skrivelser om spark. Vänta tills pressträffen där domargruppen presenterar de nya reglerna för det du skriver är tyvärr felaktigt, sparkrörelse får fortfarande inte ske, men det är lite som är ändrat i den regeln.

Skriv en kommentar