Oron är stor - vad är det som händer?

I skrivande stund placerar sig SSK på en 11:e plats i tabellen - i hockeyallsvenskan. Det är läskigt långt ifrån SHL - som var målet men laget är närmare division 1. 15 matcher återstår. Det finns tid för förändring men tiden är knapp. Spelare har gått och kommit under säsongen, det har varit en stor sörja för att tala klarspråk.
 
Oron växer. Det kan inte och får inte fortsätta så här nu. Igår mot Karlskoga gjorde SSK faktiskt en spelmässigt bra match men fallerade ihop totalt under slutminuterna och tappade en 3-1 ledning till förlust 3-4 - på ordinarie tid. Spelarna måste ha världens sämsta självförtroende för i normala fall skulle det här aldrig ha hänt. Jag hävdar att laget är tillräckligt bra för att nå topp 8. Men något låser sig, jag vet inte vad det är. Det vet ingen. Men det är förbannat tröttsamt att se sitt lag förlora match efter match.
 
Janne Karlsson är rejält ifrågasatt nu - med all rätt. Han har inte alls lyckats få till det här. Men ledningen har valt att inte plocka bort honom från tränarposten. Rätt eller fel? Ja den diskussionen är oändlig. Min åsikt i det här är att det är FEL att inte testa något annat. Många hävdar att Janne sitter på ett dyrt kontrakt och det är därför han inte blir bortplockad, han är alltså "för dyr" för att sätta åt sidan. Men min motfråga är då: Hur dyrt är det inte att missa topp 8?
 
Janne Karlsson har aldrig riktigt varit i den här sitsen tidigare. I de två tidigare klubbarna där han gjorde succé (Växjö och Karlskrona) coachade han två lag som var underdog i många matcher. De lagen hade sällan favoritstämpeln "nu måste ni vinna, för ni är bättre än dom". Janne har kunnat jobba i lugn och ro och då tänker jag på Karlskrona främst, där hade han allt och vinna och inget att förlora. När han kom till SSK var förrväntningarna enorma, här hade han allt och förlora istället. Och uppenbarligen klarade han inte av det. Jag ska absolut inte skylla allt på Janne att det har gått som det gått, självklart har laget var på tok för dåligt. Jag nämner inga namn men det finns för många spelare, framförallt på backsidan som helt enkelt inte hållt måttet. Även forwards som värvats till laget för att vara stora poängkungar har inte levererat alls. Och kanske är det en kombination, att spelarna inte har passat in på det sättet Janne vill spela. Som bekant så var det nya mått inför den här säsongen, zonerna har blivit större vilket har blivit mycket svårare att dumpa puck och sedan vinna puck. Denna förändrning av zonerna kritiserade Janne väldigt hårt. Och kanske har den förändring varit en del i att Janne inte lyckats få det att fungera.
 
Under säsongen så har man sett gång på gång hur SSK dumpar puck för att sedan jaga. Men det är väldigt sällan man lyckas, varför? Jag tror det är enkelt. SSK har inte spelarna för den spelstilen. Spelarna i SSK vill spela sig in i zonen. Spelarna har inte den fysiken att vinna en dumpad puck mot större backar nere i sarghörnet.
 
Jag har inte gett upp - än. Men oron är jäkligt stor. Till och med kebabsvarvarna nere på stan frågar: Vad är det som händer med SSK? Eller taxichaufförerna. Folk som inte är speciellt insatta börjar fundera över vad som egentligen händer med klubben. SSK är en stor del av stan. Södertälje behöver SSK. Många pratar om konkurs, division 1. Många väljer att blunda för det. Men blir det ingen förändring så kan det faktiskt gå så illa. Visst ska det mycket till men risken finns.
 
Jag vet att vi har ett lag som ska kunna klara av att placera sig på topp 8 utan några problem. Men för att vi ska göra det tror jag att vi behöver få in en ny röst i båset. Jag vet en tränare som gjort det här förut och som vill komma till SSK. Jag pratade med honom senast igår där vi bytte lite ord, och han är riktigt orolig över vad som håller på och hända med SSK. Det är mitt lag säger han om SSK. Han är redo att komma om SSK vill, Bergman har kontakt med honom. Alla vet vem det är. Agera nu innan det försent. För jag vill inte se laget missa en topp 8-placering.
 
För når laget topp 8 så lever fortfarande drömmen.
 
Dela