Den röda maskinen har startat!

  • 2014-01-11
Ok, nu har den verkligen startat. Och nu är vi på väg. Och fort går det. Det var inte länge sedan hoppet var helt ute hos vissa SSK:are men nu plötsligt bara ett par veckor senare talar ingenting för negativt kval längre. Allt talar för att SSK kommer fortsätta klättra i tabellen. Man har passerat det första strecket i tabellen nu i och med segern borta mot Oskarshamn med 4-3. Nu finns det absolut ingen anledning att titta ner. Nu ska vi sikta på nästa mål och det är att nå topp sju. Dit har vi åtta poäng men som ni märker kan det svänga fort och om ett par veckor kanske vi är där och nosar. 
 
Jag såg inte matchen mot Oskarshamn men hörde rapporter om att SSK gjorde en riktigt bra förstaperiod och det visade det sig ju också på resultat-tavlan då man ledde förstaperioden med 3-0 efter två mål av William Nylander och ett av Robin Press. Viktigt för Robin Press som jag tycker har sett mycket bättre ut de senaste matcherna, speciellt i den senaste hemmamatchen då jag tyckte mig kunna se något i honom som jag inte sett tidigare, han vågade mer på isen och var mer "rejäl" i sitt spel. Så jag är inte förvånad att han hängde dit en puck idag mot Oskarshamn! Kul! Grattis Pressen! Nu känner de övriga backarna press av Press för det är konkurrens om backplatserna nu. Kul, va? Men sant.
 
Efter den imponerande förstaperioden så tog Oskarshamn över i andraperioden så huvudcoach Johansson var tvungen till att ta Time-out men trots det petade Oskarshamn in en reduceringspuck i den perioden.
I tredjeperioden reducerade Oskarshamn igen tidigt i perioden och då stod det plötsligt 2-3. Och SSK var nära att tappa ledningen. Men, matchens lirare - William Nylander klev fram och gjorde 4-2 för SSK och svarade därmed för ett hattrick i S-dressen! Det var ett oerhört viktigt mål som nog avgjorde matchen. Oskarshamn reducerade dock igen men sedan tog det stopp. Oskarshamn kom inte ikapp och SSK tar med sig tre nya sköna poäng med sig hem till Södertälje som betyder att vi kliver förbi Björklöven och placerar oss på en 12:e plats.
 
Jag är imponerad. Laget var verkligen helt under isen efter 2013:s sista match då man torskade borta mot Troja-Ljungby med 5-2 och allt var svart, man såg inget ljus alls i tunneln. Men sedan efter nyår kan SSK ha gjort något som kan komma och förändra väldigt mycket och det var självklart värvningen av den nya huvudtränaren Andreas Johansson. Efter han kom in har laget visat mer attityd i spelet och alla spelare har gett 100 % i alla situationer ute på isen. Andreas Johansson verkar ha lyckats med vad de tidigare coacherna i SSK inte lyckats med den här säsongen.
Från första början när man läste det Andreas Johansson sa till tidningar och liknande fick i alla fall jag en bra känsla. Det har även gjorts reportage och några saker som han nämner ofta är:
  • Hockeyspelare jobbar 3-4 timmar per dag. Du som hockeyspelare har världens bästa jobb och tjänar bra med pengar, kan du inte ge 100 % under de timmarna du jobbar - då kanske du ska fundera på att göra något annat. Det här sa Johansson i reportaget som Viasat gjorde.
  • Tydlighet. Johansson gillar tydlighet. Hur ska ett lag kunna agera tydligt på isen om inte coachen är tydlig i vad han vill att laget ska göra på isen?
  • Misstag kan man göra som hockeyspelare. Men när man inte ger 100 % då blir Johansson förbannad och det får spelaren också veta.
Personligen älskar jag de här tre punkterna som vår nya huvudcoach trycker väldigt mycket på. Speciellt den första. Sen älskar jag hur han vågar att bänka spelare, han har redan gjort det flera gånger trots bara fyra matcher spelade. En spelare ska aldrig känna sig säker på att få spela, man ska kämpa och man ska prestera ute på isen. Annars kanske man får nöta bänk.
I min mening är Andreas Johansson en tränare som har högt i tak och det kan vara det viktigaste som finns i alla grupper när man strävar mot höga mål.
Så jag är säker på att det här inte är någon tillfällighet. Andreas Johansson kommer utifrån, han har ingen som helst koppling till SSK sedan tidigare och han agerar som ett proffs.
 
Och det är precis sådana här personer som jag förespråkar. Som vågar ställa riktiga krav på sin omgivning. Det är precis det här vi har saknat och nu är i alla fall jag säker på att vändningen är här och vi kan äntligen blicka uppåt i tabellen.
Som jag skrev tidigare, en sådan stor förening som SSK ska bedrivas på ett proffisionellt sätt både nere i båset och högre upp i styrelsen. Högt i tak! Det är de ledande orden som får avsluta det här inlägget.
 
Södertälje SK - nu siktar vi mot play off!
Obs: Torsdag nästa vecka har vi Dif hemma. Stort tryck på biljetter väntas. Så gå in redan nu på Ticnet för att boka biljett om du vill försäkra dig om en bra plats i derbyt.
 
 
Dela

Kommentarer

  • Johan
  • 2014-01-11

Victor Victor Victor...:) Älskar hur du skriver! Följt denna blogg sedan starten och du har utvecklat ditt skrivande och det blir bara roligare att läsa varje gång.

Håller med dig till punkt och pricka i det här! Märks att du börjar komma upp i åren och vet vad det handlar om. ;) Heja SSK!

  • Anonym
  • 2014-01-11

Amen!

  • uffe
  • 2014-01-11

Visst har vi en fin trend.. men så typiskt "oss" att springa iväg. Vi har ett tufft program framöver och ett par förluster så kommer det se illa ut igen. Högt i tak, javisst. Men kan vi inte hålla oss på mattan ett tag till.

  • niklas
  • 2014-01-11

Jag fick nästan tårar av att läsa texten!!!! bästa jag läst det här året kan jag säga direkt
som anonym! Amen!!!

  • Martin
  • 2014-01-11

Sitt lugnt i båten nu va.

  • ssk
  • 2014-01-11

Heja ssk

  • ssk
  • 2014-01-11

Heja ssk

  • ssk
  • 2014-01-11

Heja ssk

  • ssk
  • 2014-01-11

Heja ssk

  • Anonym
  • 2014-01-11

3 poäng smakade bra ock willaim nylander grym på isen

  • sskare norr
  • 2014-01-11

Jag tycker ssk gjorde en mycket väl genomförd match. Ssk dippade lite i andra men det känns jävligt bra med nya coachen faktiskt, playoff kan vi nå om vi fortsätter på samma sätt! heja tälje

  • Anonym
  • 2014-01-12

Heja heja!!!! Bra spel idag! Ser fram emot derbyt torsdag, krossa dif!!

  • Anonym
  • 2014-01-12

Värvningen av William Nylander var nästan ännu viktigare tror jag

  • Johansson
  • 2014-01-12

Johansson tog oss till play off! Sörensen tog oss til play off! Osv....! Låt oss få sjunga den framåt vårkanten. Sen jävlar tar vi oss till kvalserien!

Skriv en kommentar