Hoppet lever och SSK måste börja plocka 3-poängare

  • 2014-01-31
Bloggen har varit dålig uppdaterad på sistone men det beror absolut inte på att SSK har förlorat matcher utan helt enkelt att jag inte haft tiden. Men nu är jag tillbaka! Och imorgon väntar hockeymanifestationen, en gratismatch som spelas i Templet mellan SSK och Karlskrona.

Men nu till lite tankar jag har om läget i tabellen...
 
Tittar man på tabellen så förstår man att det måste till något extra för att nå playoff om inte ett mirakel. Vi har sex poäng till godo på Björklöven som ligger på 13:e plats och sedan har vi elva poäng uppåt mot Oskarshamn som innehar den sista playoff-platsen. Jag kan inte säga att jag tror att SSK kommer klara playoff men hoppet lever fortfarande och det är det som driver mig att fortfarande ha kvar förhoppningen om att nå playoff. Drömmar ska man ha och jag tror det är alla SSK:ares dröm just nu. Att ta sig till playoff. Och en dröm ger man inte upp så länge hoppet lever. Så är det bara. Och frågar ni spelarna så är det ingen tvekan: De ska vinna varje match som återstår. Det är målet. Det kommer förmodligen krävas runt 72-75 poäng för att nå playoff. Det gör att SSK måste vinna minst 7-8 matcher av de 11 som återstår. Och då är det trepoängare vi pratar om, inte vinst efter övertid eller straffar.
I senaste matchen mötte SSK ett väldigt formstarkt Mora på hemmaplan. SSK lyckades knipa en pinne i den fajten med dalmasarna. Jag såg inte matchen men överlag ska SSK ha gjort en bra match med tanke på hur många spelare man hade borta pga. skador/sjukdomar.
 
Men nu, imorgon. Då SSK som sagt möter Karlskrona i årets hockeymanifestation i Scaniarinken så får SSK tillbaka TRE st. spelare. Det är Johan Andersson, det är Philip DeSimone och det är Jason Gregoire! Personligen tycker jag att den sistnämnde är den spelaren vi har saknat mest även om Johan Andersson kommit igång riktigt bra nu på slutet och att Philip DeSimone gör mycket bra saker både defensivt och offensivt.
I och med att alla de här tre spelarna kommer tillbaka så kommer SSK får ny energi och man kommer få en bättre kvalité på spelet - så klart. Lägg därtill att publiken också kommer skapa ny energi till spelarna imorgon så jag tror vi kan räkna med ett SSK-lag som är fyllda av energi och kommer köra järnet ifrån start. Karlskrona har inte imponerat spelmässigt de senaste matcherna men ändå lyckats i ständig takt ta poäng, precis som ett topplag gör. Spelar SSK med samma fart och samma intensitet som i de senaste hemmamatcher har jag väldigt svårt och se Karlskrona ska ta poäng ifrån oss. För kom ihåg, senaste hemmamatchen mot Rögle, då mötte vi ett väldigt bra lag, Rögle är förmodligen det bästa laget i serien för tillfället. Skånelaget har kommit igång rejält. Men Karlskrona är fortfarande ett riktigt bra lag men inte fullt lika bra för tillfället som Rögle är. Därför tror jag SSK kan ha en riktigt bra chans imorgon!
 
Och kom ihåg. Drömmen är playoff. Överge inte drömmen så länge hoppet lever.
Nu kör vi! Imorgon fyller vi Scaniarinken!
 
Sebastian Idoff i mål - igen. Förstaspaden är hans numera och det glädjer mig med tanke på det spelet han har visat upp.
Dela

Kommentarer

Skriv en kommentar