Johan Jonsson hade tur

  • 2014-01-22
I matchen igår mot Västerås var det bara inte förlusten som var oerhört tung för SSK utan även att man fick en skada på sin viktigaste back (enligt mig). Johan Jonsson är chefen i försvaret och han är viktigare än många tror. Det är bara och se vilken skillnad det blev att ha inne Tomas Bokros istället för Johan Jonsson.
Det var en befarad hjärnskakning på Jonsson men enligt information som kommer ifrån länstidningen så ska Johan Jonsson ha haft tur och verkar inte fått någon hjärnskakning men han har lite ont i huvudet och ska ta det lugnt.
 
- Det är aldrig bra med smällar mot huvudet, såklart. Men Thomas (Avenbrand, SSK:s sjukgymnast) bedömde det som att det kunde gått mycket värre. Huvudet slog aldrig i plexit och tog stopp, utan det följde liksom med i rotationen när jag fick smällen. Jag hade tur, Johan Jonsson till LT.
 
Jonsson blev tacklad av Viktor Mårtensson i Västerås på ett fult sätt. En solklar huvudtackling som ingen av de tre randiga nissarna på isen såg. Nu är dock tacklingen anmäld och det kommer resultera i avstängning för Mårtensson. Hur länge det blir är dock oklart.
Så vi får se vad som händer. Men Johan Jonsson behövs på isen och man hoppas han kommer tillbaka till spel så snabbt som möjligt.
Dela

Kommentarer

  • Martin
  • 2014-01-25

Som Mårten själv twittrade, Bra läkött på den där Jonsson. Poäng och allt! Lät på tränaren eran som världen gått under. Och ja, huvutacklingar ska bort, absolut. Men det faktum att det blir ett sådant jäkla ståhej utifrån det faktum att det börjar slängas med diagnoser som hjärnskakningar i TV hit och dit för att sedan stå på isen vad jag förstår dagen efter på träning? Att utnyttja det faktum att regelboken tar extra hänsyn till grad av skada och inte enbart uppsåtet blir för mig väldigt tokigt.

Ni må ha en passionerad tränare som jag beundrat, men att stå och gasta och dra medicinska slutsatser för att sätta tryck på en känslig situation som denna kommer inte hjälpa någon i framtiden, varken VIK eller SSK. Tummen ner.



  • Johan
  • 2014-01-25

Martin men vad spelar det för roll? Det var en huvudtackling punkt. Den ska bestraffas precis lika hårt oavsett hur skadad den tacklade spelaren blir eller inte.

  • Martin
  • 2014-01-26

Johan.

Huvudtacklingar ska bort. Där är vi överens. Inget snack om saken.
Men vi vet att regelboken idag bestraffar likartade situationer med olika straff beroende på skadan, inte uppsåtet. Hög klubba, blod/dynlig skada, dubbla straffet. Varför? Det är väl ändå den höga klubban som ska bestraffas, Nisse kanske har dåliga blodkärl i nästan som gör att han blöder lättare, ska det då bekosta motspelaren med 2+2? Nej då ska det vara 2+2 i alla situationer.

Återigen, huvudtacklingar ska bort. Det poängterar jag i mitt första inlägg, vad som irriterar mig i detta enskilda fall är hur det även i rapporten från disciplinnämnden tar i beaktning på flertalet punkter att spelaren utgick med sympton från hjärnskakning, ej avslutade matchen etc.

Om det på plats varit klart och tydligt att det ej var hjärnskakning och att jonsson dagen därpå skulle stå på is, hade straffet varit detsamma? Och hur pass mycket påverkade "skadediagnosen" domen?

Jag klandrar regelverket i detta fall. Som jag påpekar tidigare tycker jag det är galet att tränaren er kan enligt mig kan spela in i domen där jag tycker han förtäker situationen utifrån att med hjärnskakning och grövre skada blir ofta straffet hårdare.
Dock så ligger felet i regelverket. Begripen verkligen inte detta. Ingen i slutändan vinner på ett så pass inkonsekvent bedömande från diciplinnämnden.

Och som påpekats på andra bloggar, utifrån SSK perspektiv tror jag gärna SSK hade sett Mårtensson på isen då vi möter era störtsa konkurrenter de kommande matcherna där Mårten är en av våra viktigaste rollspelare.

Trevligt söndag.

Skriv en kommentar